Home » Preventie & tips » Preventie » Herkennen van klachten

Herkennen van klachten

Er bestaat geen duidelijke, sluitende definitie voor een burnout, daarom kan het stellen van een diagnose lastig zijn. Wel zijn er duidelijke signalen die wijzen op een burnout. Wanneer u de signalen tijdig herkent, kunt u ook op tijd ingrijpen en een burnout voorkomen.

Risicofase

In de risicofase (fase1) kunnen onder andere de volgende situaties en klachten naar voren komen:

  • U bent sneller moe dan u gewend bent
  • U voelt zich niet uitgeslapen als u ’s morgens wakker wordt
  • U verlangt steeds vaker naar niets doen en vakantie
  • Uw to-do lijstje wordt eigenlijk alleen maar langer

Chronisch oververmoeid

In de tweede fase die van chronische oververmoeidheid kunnen onder andere de volgende klachten aanwezig zijn:

  • Uw concentratie gaat achteruit en uw kortetermijngeheugen wordt slechter
  • U voelt zich nooit meer echt uitgerust
  • U bent prikkelbaar, kribbig en u ergert zich aan alles en iedereen
  • U doet van alles door elkaar en kunt niet goed prioriteiten stellen, hierdoor loopt uw productiviteit terug en bent u warrig

Het stellen van de diagnose oververmoeidheid of chronische oververmoeidheid gebeurt door een arts.

De instorting nabij

De klachten die deze fase kenmerken zijn onder andere:

  • U bent emotioneel bijzonder instabiel dat beseft u echter niet altijd zelf, u heeft regelmatig emotionele uitbarstingen
  • U kunt nergens meer rust vinden, u voelt zich angstig en opgejaagd
  • U wisselt snel van stemming, u bent overdreven vrolijk en positief of juist heel depressief
  • U slaapt te weinig want u kunt slecht in slaap komen en/of u kunt niet doorslapen, toch voelt u deze vermoeidheid niet meer.

Deze laatste fase lijkt vaak heel plotseling te gebeuren, toch is dat niet zo.. het kenmerkt alleen het einde van een proces. Om uw hoofd boven water te houden, jaagt u uw laatste restje energie er doorheen. Het lijkt zelfs even op een korte opleving, maar dat is schijn… het is vaak de laatste opleving voordat uw kaarsje echt compleet is opgebrand en u daadwerkelijk een burnout heeft. Er is nog maar één druppel nodig om uw emmer te laten overstromen.

Wanneer u zichzelf of iemand in uw omgeving in deze situaties en klachten herkent, maak het dan bespreekbaar en zoek (professionele) hulp. Hoe langer u blijft aanmodderen, des te langer duurt ook de herstelperiode.

Op de pagina klachten vindt u een overzicht met klachten die zich voordoen bij een burnout onderverdeeld in lichamelijke klachten, psychische klachten en de gevolgen in gedrag. Ook vindt u hier informatie over welke “type” personen een verhoogd risico lopen op het krijgen van een burnout.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien