Home » Behandeling » Wat kunt u zelf doen?

Wat kunt u zelf doen?

Wat u zelf kunt doen om van uw burnout af te komen

Wanneer u midden in een burnout zit, lijkt de situatie vaak uitzichtloos.

“Word ik ooit nog beter? Zal ik wel weer normaal kunnen functioneren, dit komt toch nooit meer goed?”

Het is volkomen normaal dat u met dit soort gedachten te maken krijgt. Toch is de burnout ook een kans! U krijgt de gelegenheid om alles wat scheef is gelopen in uw werkomgeving en/of privésituatie weer recht te trekken en opnieuw te beginnen. In de praktijk blijkt dat een burnout vaak wordt gevolgd door een verandering in carrière. Veel mensen komen er namelijk in deze periode achter wat ze nou eigenlijk echt willen en dat komt vaak niet overeen met de baan die ze tot het moment van de burnout gewend waren te doen.

Een burnout ontstaat niet van de ene op de andere dag. Het is een heel geleidelijk proces waar maanden en soms wel jaren over heen gaan. Hetzelfde principe geldt voor het herstel ook daar zult u tijd voor moeten uittrekken. Gun u zelf die tijd ook!

Er zijn vijf belangrijke stappen te onderscheiden in het herstelproces van een burnout:

  • Erken dat u een burnout heeft

Zolang u niet aan u zelf toegeeft dat het echt niet meer gaat, kunt u geen start maken met het herstel. Pas wanneer u open staat voor het feit dat u een burnout heeft, kan de herstelfase beginnen. Het is niet makkelijk om toe te geven dat u echt niet verder kunt, dat u op bent. Het is absoluut géén teken van zwakte, integendeel

  • Breek met uw huidige patronen

U zult iets moeten veranderen in uw werksituatie, in uw privéleven, aan uw leefgewoonten of uw karakter en gedrag. Pas wanneer u uw huidige patronen doorbreekt, kunt u werken aan een verandering die ervoor moet zorgen dat u uit deze burnout situatie zult komen. Uw huidige patronen werken op bepaalde manieren belemmerend, remmend en kosten u energie. Het doel is om nieuwe gedragspatronen te ontwikkelen en eigen te maken die u steunen en nieuwe energie geven

  • Zoek en accepteer (professionele) hulp

U kunt én hoeft dit niet alleen te doen. Er zijn waarschijnlijk mensen in uw omgeving die voor u klaar staan. Uw partner of familie met wie u kunt praten, vrienden die bepaalde patronen en gedragingen zien en met u willen bespreken. Daarnaast is er professionele hulp beschikbaar. Ga in ieder geval naar uw huisarts. Hij of zij zal u verder kunnen helpen en door kunnen verwijzen naar een coach of psycholoog

  • Herken de oorzaken van uw burnout en haal ze weg

Wanneer u de oorzaken van uw burnout kent, kunt u er wat aan doen. Misschien bent u ontzettend perfectionistisch en heel erg loyaal. Misschien heeft u teveel verantwoordelijkheden op uw bordje liggen of kunt u niet zo heel goed plannen. Op het moment dat de oorzaken bekend zijn, kunt u hier verandering in aanbrengen. Sommige dingen zullen eenvoudig aan te pakken zijn en andere kosten meer tijd

  • Een nieuw begin

Het is vaak een lange weg maar uiteindelijk zult u merken dat uw kracht en energie weer toe gaan nemen. U komt er weer bovenop! De wijze lessen die u heeft geleerd in de periode van uw burnout neemt u mee en u zult waarschijnlijk een aantal dingen anders aanpakken waardoor u beter met stressvolle situaties om kunt gaan. U laat het waarschijnlijk nooit meer zo ver komen. Gefeliciteerd…u kunt weer leven in plaats van overleven!

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien